Notalar
Heitor Villa-Lobos, (5 Mart 1887 - 17 Kasım 1959) 20. yüzyıl ''Brezilyalı sanat müziğinde tek önemli yaratıcı figür" olarak tanımlanan bir Brezilyalı bestecidir. Villa-Lobos, tüm zamanların en ünlü Güney Amerika bestecisi olarak kabul edilir. 2000'in üzerinde eseri bulunan Lobos, sayısız orkestra, oda, enstrümantal ve vokal eserleri yazdı. Müziği Brezilya halk müziğinden ve Avrupa klasik geleneğinden gelen üslup unsurlarından etkilenmiştir; Bachianas Brasileiras (Brezilya Bachian parçaları). Gitar için Etütler'i (1929) Andrés Segovia'ya ithaf ederken, 5 Preludes (1940) da Armina Neves d'Almeida'ya adandı. "Mindinha", gitar repertuvarında da önemli eserlerdir. Gençlik Yılları Heitor Villa-Lobos Rio de Janeiro'da doğdu. Babası Raul, iyi eğitim görmüş bir devlet memuru, kütüphaneci, amatör gök bilimci ve müzisyendir. Villa-Lobos'un erken çocukluk döneminde Brezilya, 1888'da köleliği ortadan kaldıran ve 1889'da Brezilya İmparatorluğunu deviren bir toplumsal devrim ve modernleşme dönemi geçirdi. Brezilya'daki değişiklikler, müzik hayatına yansıyordu: Daha önce Avrupa müziği egemendi, ancak daha sonra Conservatório de Musézi' deki dersler geleneksel kontrpuan ve uyum temeline oturtuldu. Villa-Lobos bu resmi eğitimden çok az yararlandı. Birkaç verimsiz uyum dersinden sonra, babasının evde düzenlediği müzik gecelerindeki gözlemleriyle müzik öğrendi. Bu süreçte viyolonsel, gitar ve klarnet çalmayı öğrenen Villa-Lobos, 1899'da babası aniden ölümüyle, Rio'daki sinema ve tiyatro orkestralarında çalarak geçimini sağlamaya başladı. Villa-Lobos birçok yerel Brezilya sokak müziği yapan grupla çaldı; aynı zamanda sinemanın ve Ernesto Nazareth'in doğaçlanmış tangoları ve polkadan(Çek dansı) etkilenmiştir. Bir süre sonra, bir Rio operasında çellist oldu ve ilk bestelerine Grand Opera girişimini de içermektedir. Bir piyanist ve müzik yayıncısı olan Arthur Napoleão 'nun cesaretlendirmesiyle, beste konusunda yoğunlaşmaya karar verdi. Brezilya Etkileri1912'de Villa-Lobos piyanist Lucília Guimarães ile evlendi. Evliliğini bitirdikten sonra kariyerine ciddi bir müzisyen olarak başladı. Müziği 1913'de yayınlanmaya başladı. 1915-1921 yılları arasında Rio de Janeiro'daki Salão Nobre do Jornal do Comércio'da yaptığı, zaman zaman oda müziği konserleri dizisinde (daha sonra ise orkestra konserlerinde) kompozisyonlarını tanıttı. Bu konserlerde sunulan müzik, tecrübesindeki çelişkili unsurlarla ve Avrupa ya da Brezilya müziğinin tarzına hâkim olup olmadığı konusunda bir kimlik krizinin üstesinden geldiğini gösteriyor. 1916'da senfonik şiirler Amazonas ve Uirapurú'u bestelediği 1920'de anlaşıldı. (Amazonas 1929'a kadar icra edilmedi ve Uirapurú ilk kez 1935'de icra edildi). Bu eserler yerli Brezilyalı efsanelerinden ve "ilkel" halk masalından yararlanılarak hazırlanmıştı. Avrupa etkileri hala Villa-Lobos'a ilham veriyordu. 1917'de Sergei Diaghilev, Ballets Russes ile Brezilya turunda ciddi bir etki yarattı. Aynı yıl Villa-Lobos, Fransa Elçisi Paul Claudel'in sekreteri olarak Rio'da bulunan Fransız besteci Darius Milhaud'la bir araya geldi. Milhaud, Villa-Lobos'u Claude Debussy, Erik Satie ve muhtemelen Igor Stravinsky'nin müziği ile tanıştırdı; karşılığında Villa-Lobos Milhaud'u Brezilya sokak müziği ile tanıştırdı. 1918'de ömür boyu arkadaş olacakları, ve daha fazla piyano müziği yapmasına vesile olan, piyanist Arthur Rubinstein ile tanıştı. Yaklaşık 1918'de Villa-Lobos, besteleri için öncü ruhunun bir kısıtlaması olarak opus sayısının kullanımından vazgeçti. 1919-20 yılları arasında Carnaval das Crianças (Çocuk Karnavalı) piyano grubu ile Villa-Lobos, stilini tamamen Avrupa Romantizmi'nden kurtardı. Temmuz 1922'de Rubinstein, 1918'de bestelenen A Prole do Bebê (Bebek Ailesi) adlı piyano grubu ilk performansını gerçekleştirdi. Sonrasında Copacabana Plajı'nda askeri darbe girişiminde bulunuldu ve eğlence mekanları günlerce kapatıldı; halk muhtemelen entelektüel olarak daha az talep eden bir şey istediler. Villa-Lobos bu konuda felsefiydi ve Rubinstein'i besteledi. Parça "Brezilya modernizmi için ilk kalıcı çalışma" olarak adlandırıldı. Rubinstein, Villa-Lobos'un yurt dışına çıkmasını sağladı ve 1923'te Paris'e gitti. Amacı, egzersiz yapmak yerine egzotik ses dünyasını sergilemekti. Gitmeden hemen önce, Fransız başkentine gelişinden sonra ilk kez gerçekleştirilen Nonet'i (on oyuncu ve koro için) tamamladı. 1923-24 ve 1927-30 yıllarında Paris'te kaldı ve orada Edgard Varèse, Pablo Picasso, Leopold Stokowski ve Aaron Copland gibi armatürlerle bir araya geldi. Müziğinin Paris konserleri güçlü bir izlenim bıraktı. 1920'li yıllarda Villa-Lobos, bir gitar çalışması başlatan İspanyol gitarist Andrés Segovia ile bir araya geldi: besteci, her biri, Brezilyalı gezici sokak müzisyenleri (chorões) tarafından oynanan küçük bir detay ya da figüre dayanan on iki parçadan oluşan bir dizi etüt yazarak yanıt verdi. Yalnızca didaktik bir etöre dönüştürülmedi. Chorõs müziği 1920-1929 yılları arasında yazılmış bir dizi kompozisyonu olan Chôros'un ilk ilham kaynağı oldu. Paris'teki Chôros 10'un ilk Avrupa performansı bir fırtına yarattı: L. Chevaillier Le Monde müzikalinden sonra bunlar yazıldı. , "... İşte yeni isim vermemiz gereken bir sanat..." Vargas Dönemi1930'da Brezilya'da bulunan Villa-Lobos. Ne olacağını bilmiyordu, Böylece Brezilya'da kalmaya zorlanmış, São Paulo çevresinde konser düzenlemiş, vatansever ve eğitsel müzik bestelemiştir. 1932'de Superintendência de Educação Musicale Artística'nın (SEMA) direktörlüğünü üstlendi. SEMA'daki konumu onu ağırlıklı olarak yurtsever ve propagandacı eserler oluşturmaya yönlendirdi. Bachianas Brasileiras dizisi dikkat çekici bir istisna oluşturuyordu. 1936'da kırk dokuz yaşındayken Villa-Lobos karısından ayrıldı ve ölümüne kadar arkadaşı olarak kaldığı Arminda Neves d'Almeida'ya romantik bir şekilde yaşadı. Arminda sonunda Villa-Lobos adını aldı, oysa Villa-Lobos ilk eşini asla boşanmadı. Villa-Lobos'un ölümünden sonra Arminda, 1985 yılında ölümüne kadar 1960'da Museu Villa-Lobos'un Müdürü oldu. Arminda, kendisi bir müzisyen ve Villa-Lobos üzerinde önemli bir etkiye sahipti Ayrıca, Ciclo brasileiro ve Chôros'un birçoğu da dahil olmak üzere, ona çok sayıda eser yazdı. Villa-Lobos'un Vargas dönemi çalışmaları arasında Brezilya ulusluğu propagandası (brasilidade), öğretim ve teorik çalışmalar yer alıyor. Guia Prático'nun cümleleri 11 cilt, Solfejos (iki cilt, 1942 ve 1946) vokal çalışmaları ve Canto Orfeônico (1940 ve 1950) okullar ve sivil vatandaşlar için yurtsever şarkıları içeriyordu. Daha önceki kompozisyonların versiyonlarını içeren 1936 tarihli O Descobrimento do Brasil (Brezilya'nın Keşfi) adlı film için yaptığı müzik, orkestralar tarafından çalındı. Bu yazının size bir şeyler kattığını düşünüyorsanız beğenebilir, bültenimize abone olabilir, sosyal medyada takip edebilir ya da yorumlar bölümünde düşüncelerinizi paylaşabilirsiniz. Bu yazıları oluşturmaya devam edebilmemiz için işinize yaradığını, bilmemiz gerekiyor. Keyifli çalışmalar... Okumaya Devam Et... |