Notalar
Yukarıda yer alan, NOTALAR şeridine tıklayarak, Agustin Barrios Mangore notalarını indirmeye başlayabilirsin. Bazı eserlerlerin, birden fazla pdf dosyası olduğunu görebilirsin. Bunun sebebi, edisyon farkı olan notalarıda paylaşmak istememiz. Notalarını seslendirmeye karar verdiğin bestecilerin, hayatları hakkında fikir sahibi olmak, çalacağın eserin ruhunu yakalayabilmen adına destekleyici olacaktır. Agustin Barrios Mangore , gitar ve özellikle Güney Amerika gitar anlayışına ilgi duyan bir çok insanın, hakkında fikir sahibi olmasında fayda olan, bir şahsiyet olarak karşımıza çıkıyor. Agustin Barrios Mangore, Dünya klasik gitar repertuarında, bazı kültleşen eserlere imza atmış bir bestecidir. Hazırsan, Agustin Barrios Mangore 'nin müzikal hayatını yakından incelemeye başlayabiliriz. Yaşamının İlk Yılları ve EğitimiAgustin Barrios Mangore 5 Mayıs 1885 San Juan Bautista Paraguay 7. Ağustos 1944 San Salvador, El Salvador'da doğdu. Oğullarının gitara olan kabiliyetinin farkında olan ebeveynleri, verdiği konserlerle gitarist olarak kariyer yapabileceğini düşünmüşlerdir. Ebeveynleri Genç Barrios'u, Paraguay'ın güneyindeki, doğduğu küçük şehirden, başkent Asunción'a gönderirler. Barrios burada gitarist olarak sahne alır. Bir yandan Bach ve Beethoven'in eserlerini gitara aranje ederken, bir yandan da matematik, edebiyat ve felsefeye büyük ilgi duyar. Gitaristliğinin ilerleyen yıllarında ise, ''İnsan, kültürün kaynaklarında yıkanmadıkça gitarist olamaz." der. Barrios Asunción'da, Carlos García Tolsa, Juan Alaís ve Antonio Ferreyro'nun öğrencilerinden, Arjantinli gitar bestekarı Gustavo Sosa Escalada'dan ve daha sonra Paraguayo'da, İtalyan müzisyen Nicolino Pellegrini'den müzik dersleri alır. Konser Turneleri1910 yılında Barrios Arjantin'e konser seyahatine çıkar ve burada öyle başarılı olur ki, sonraki yirmi sene zarfında, Güney ve Orta Amerika'nın hemen her ülkesine seyahat eder ve buralarda konser verir. 1920'li yılların sonlarında, memleketinin yerli kültürü, artan bir büyüleyicilikle kendisine tesir eder. 1930'ların başlarında konser geceleri, menajerinin de tavsiyesiyle, sadece yöresel kıyafetiyle sahneye çıkmakla kalmaz, yerli elbiseleri, hatta kafasında tüyle sahne alır. Guaraní reisi, Mangoré'nin adını alır ve programın ilk yarısında ''Nitsuga'' (Agustín'in ters okunuşu) Mangoré, ''vahşi ormanın gitarlı Paganini'si“ olarak kendi eserleriyle sahneye çıkar. Kimi konserlerinde frak giymiş olarak, Bach ve diğer Avrupalı bestekarların eserlerini ve gitar transkripsiyonlarını icra eder. 1935'te bir yılını Paraguay'ın Meksika'daki büyükelçisi Tomás Salomonis ve ailesiyle Avrupa'da Belçika, Almanya ve İspanya'da geçirir, bu esnada Almanya'da (Nazi zamanı Berlin'de) konser veremezken Brüksel ve Madrid konservatuvarlarında başarılı konserleri olur. İspanya'da patlak veren içsavaşta Güney Amerika'ya geri döner. Döndükten bir müddet sonra 1944 yılında 59 yaşında öldüğü San Salvador'da profesör ünvanı alır. Yenilikçi Gitaristin Eserleri ve TekniğiBarrios hayatı boyunca beste yapmıştır. Eserleri hem eşsiz ifade kuvveti hem de romantik armonileri dolayısıyla yenilikçi bulunur. Prelütler, etütler, menüet, vals, ve mazurka gibi dans formlarında besteler yapmıştır. Ayrıca tremolo tekniğini yapıtlarında sıkça kullanmıştır. Bestelerindeki folklorik unsurların kullanımı bir kenara bırakıldığında, kısmen Francisco Tárrega'yı etkilendiği ve örnek aldığı gözlemlenebilir. Francisco Tárrega hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak ve notalarına ulaşmak için buraya tıklayabilirsin. Barrios muhtemelen kendi plak kayıdını yapan (1913) ilk klasik gitaristtir. Ses kayıtları zamanın şartları yüzünden kötü kalitede olsa da bu konudaki öncü isim olarak kabul edilmektedir. Ayrıca konserde gitarla Bach'ın lavta süitinin tamamını çalan ilk gitaristtir. Bunlara ek olara, Barrios taş plak kaydı için çalan ilk gitaristlerdendir. Barrios'un hayat hikasindeki ilginç ayrıntılardan biride, Paraguay Guaraní'sinin D Serisi 50.000'lik banknotların ön yüzünde Augustín Pio Barrios resminin kullanılmasıdır. Bu seri, C serisi darphaneden Paraguay'a götürülürken çalınınca 2008'de tedavüle sokulmuştur. Yaklaşık 300 eserinden, romantik gitar edebiyatında önemli yapıtlarından kabul edilen,
eserleride dahil olmak üzere, takribi 105 tanesi bilinmektedir. Çelik Teller Kullanan Klasik Gitarist Barrios rivayete göre, saf çelik tellerden daha yumuşak tınısı olan ve sadece halk müzisyenlerinin kullandığı mumlu çelik teller tercih etmiştir. Güney Amerika'da Barrios'la aynı zamanlar sahne alan Miguel Llobet, Andrés Segovia ve Regino Sainz de la Maza gibi Avrupalı gitaristler, o sıralar henüz naylon tel olmadığından, bağırsak teller kullanmışlar ve çelik tellerin kullanımını garipseyip kısmen de reddetmişlerdir. ''Gitar Telleri Hakkında Bilmeniz Gereken 8 Önemli Konu'' başlıklı yazımız ilgini çekebilir. Yazıyı okumak için buraya tıkla. Gitar tekniğinin, bir çok noktada Francisco Tárrega'ya benzediği aktarılmış olsa da, klasik gitarda çelik teller kullanan bu gitaristin tekniği hakkında kesin bilgilere ulaşmak pek mümkün görünmüyor. Agustin Barrios hayatı hakkında bildiğin farklı ayrıntıları yorumlar bölümünde belirterek, gitar müziğine yön vermiş bu değerli gitaristi daha yakından tanıtmıza yardımcı olabilirsin. Bu yazının sana bir şeyler kattığını düşünüyorsan beğenebilir, bültenimize abone olabilir ya da sosyal medyada takip edebilirsin. Bu yazıları oluşturmaya devam edebilmemiz için işine yaradığını, bilmemiz gerekiyor. Keyifli çalışmalar. Okumaya Devam Et...
0 Comments
Leave a Reply. |