Notaları
Belki de en evrensel flamenko sanatçısı olan Paco De Lucía, 17 Aralık 1947' de Çingene kökenli flamenko gitaristi Antonio Sánchez' in oğlu olarak, İspanya'nın güney Endülüs bölgesindeki bir liman kenti olan Algeciras (Cádiz)'da dünyaya geldi. Paco De Lucia, babası tarafından çok küçük yaşlardan itibaren sıkı bir çalışmaya tabi tuttuldu. 1958 yılında, yerel bir radyo olan Radio Algeciras'da kardeşi Pepe'nin söylediği şarkılara eşlik ederek ilk performansını gerçekleştirdi. Ertesi yıl Jerez de la Frontera'da prestijli bir gitar yarışmasını kazandı ve 1961'de ilk kaydını yaptı. "Babam ve bütün kardeşlerim gitar çalıyordu. Bu yüzden konuşmaya başlamadan önce elime gitar aldım, sürekli gitar dinliyordum. Gitar çalmaya başlamadan önce bütün flamenko ritimleri biliyordum, müziğin hissini ve anlamını biliyordum. Bu sebepten çalmaya başladığımda, direk kulaktan çalmaya başladım." 13 yaşında José Greco’nun dans topluluğunda çalışmaya başladı. Yaşının küçük olmasına rağmen gösterdiği üstün performans sayesinde, dans topluluğu ile değişik ülkelere gidip konserlere katıldı. 60’lı yılların sonunda 70’li yılların başında Paco de Lucía dünya çapında tanınıyordu. Ninó Ricardo’nun ona eşlik ettiği ilk sahnesinden ve Sabicas, Mario Escudero ve diğerlerlerini keşfettiği ikinci sahnesinden sonra kendi tarzıyla çalmaya başladı. 1967'de ilk solo albümü olan, “La Fabulosa Guitarra de Paco de Lucia”yı çıkardı. 1968'de 2. solo albümü "Fantasia Flamenca" ile kendi stilini yansıttı. 1970'in başlarında, daha sonrasında toplam 10 albümlük bir birliktelik yaşayacağı, yakın dostu Camaron de la Isla ile tanıştı. Aynı yıl meşhur Carnegie Hall sahnesine çıktı. 1972 yılında "El Duende Flamenco" ve ertesi yıl çıkardığı "Fuente y Caudal " albümünde yer alan "Entre Dos Aguas" parçası ile uluslararası anlamda dikkat çekti. 1975 yılında, Madrid Royal Tiyatrosu’nda, ismini tarihe geçirdiği bir konser veren sanatçı 1 yıl sonra çıkardığı "Almoraima" albümü ile çığır açarak yoluna devam etti. 1977 yılında Paco de Lucia'nın daha çok solo konser ve sanatsal faaliyetlere yönelmesi ile Camaron ile yaptıkları müzikal çalışmaları sonlandırdılar. 1977 sonrası Camaron çalışmalarına, Paco de Lucia'nın öğrencisi olan Tomatito ile devam etti. 1970'lerin sonlarından itibaren caz fusion'a ilgi duymaya başlayan Paco De Lucía, Al Di Meola'nın 1977'deki "Elegant Gypsy" albümünde yansıttığı tarz ile, klasik flamenkocuların tepkisini toplasada, yeni şeyler denemekten vazgeçmedi. Yeniliğe olan merakı, onu sürekli yeni şeyler denemeye, flamenko ile farklı tarzları müziğinde birleştirmeye itiyordu... Diğer müzik tarzlarına yaklaşımları, sadece onun sanatını zenginleştirdiği için değil, ayrıca modern flamenko üzerinde belirleyici etkileri olduğundan dolayı, dikkate değer. Paco De Lucia, hiçbir zaman flamenko kimliğini kaybetmeyeceğini, tam aksine gücünü bundan aldığını söylüyor. Paco de Lucia, klasik flamenkocuların aksine, farklı müzik türleri ile çalışmanın, flamenko kimliğini zayıflatmadığını, tam aksine güçlendirdiğini söylüyor. Başka bir röportajda ise şöyle diyor: “Benim tarzıma yön veren şüphesiz onun flamenko olmasıdır, eğer flamenko olmasaydı ben olmazdım.” De Lucía, 1979'da, John McLaughlin ve Larry Coryell ile Gitar Üçlüsü kurdu ve kısa bir Avrupa turuna çıkarak Londra'da Royal Albert Hall'da Ruhların Buluşması adlı bir video kaydı yaptılar. İlerleyen zamanda Al Di Meola, Coryell'in yerini aldı. 1981'den itibaren bu üçlü, üç albüm kaydetti. Paco de Lucía'nın kardeşleri Ramón ve Pepe'nin de dahil olduğu kendi grubu, Paco de Lucía Sekstet de kendi çıkaracakları üç albümden ilkini aynı yıl yayımladı. Paco De Lucía, kendi başına geleneksel ve modern flamenko stillerinde çeşitli albümler çıkardı. Geniş repertuarıyla yeni bir flamenko anlayışı yarattı, gitarın teknik ve müzikal sınırlarını aştı. 23 Mart 2007'de Cadiz Üniversitesi, Paco de Lucía'nın müzikal ve kültürel katkılarını kendisine fahri doktora (Doktor Honoris Causa) payesi vererek ödüllendirdi. De Lucía'nın bir rasgueado ve picado ustası olduğu kabul edilir, klasik gitarı son derece hızlı kullanabilir. 1991'de Joaquín Rodrigo'nun Concierto de Aranjuez 'ini yorumlaması istenene kadar de Lucía nota okumayı bilmemekteydi. De Lucía, daha sonra, Concierto'yu yorumlarken klasik gitarcıların önem verdiği tonal sadakatten ödün vererek ritmik doğruluğa önem verdiğini belirtti. Ayrıca Levent Yüksel tarafından seslendirilen, sözleri Sezen Aksu'ya ait olan "Tuana" isimli parça bir Paco de Lucia bestesidir. Paco de Lucía, 25 Şubat 2014 günü çocuklarıyla kumsalda oynarken geçirdiği kalp krizi sonucu 66 yaşında hayatını kaybetmiştir. Bu yazının size bir şeyler kattığını düşünüyorsanız beğenebilir, bültenimize abone olabilir, sosyal medyada takip edebilir ya da yorumlar bölümünde düşüncelerinizi paylaşabilirsiniz. Bu yazıları oluşturmaya devam edebilmemiz için işinize yaradığını, bilmemiz gerekiyor. Keyifli çalışmalar... Okumaya Devam Et...
0 Comments
Leave a Reply. |